Edukacja Medialna w szkole
Zadaniem edukacji medialnej jest nie tylko przekazywanie młodzieży wiedzy o mediach, ale również wychowanie do ich właściwego i rozsądnego odbioru, kształtowanie umiejętności świadomego, krytycznego i selektywnego korzystania ze środków masowego przekazu. W szkole nie ma oddzielnego przedmiotu takiego jak edukacja medialna, ale można elementy tej wiedzy wprowadzać podczas lekcji języka polskiego, języka angielskiego, historii, lekcji wychowawczych czy też podczas wycieczek do takich miejsc jak nowo otwarte Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach. Odwiedzający Centrum mają możliwość poznać historię mediów. Szczególna uwaga jest poświęcona radiu, dlatego że Centrum znajduje się właśnie przy Radiu Kielce. W CEM można zobaczyć, jak zmieniła się technika radiowa na przestrzeni ostatnich dekad. Specjaliści pokazują, jak przygotowywano materiały radiowe na taśmach. Dla kontrastu można zobaczyć ten proces przy użyciu najnowocześniejszej technologii cyfrowej. W wydzielonej salce, gdzie znajduje się studio dźwiękowe, zwiedzający mogą zapoznać się z technologią Dolby Atmos, którą wykorzystują światowi filmowcy, twórcy gier czy producenci telewizyjni. Z kolei w specjalnym studiu, odwiedzający mogą sprawdzić się jako spikerzy wiadomości lub prezenterzy pogody. Zaprojektowano również kilka stanowisk, na których zostaną zaprezentowane możliwości nowoczesnych technologii wizualnych, np. wyświetlanie interaktywnych obrazów na ekranie z pary wodnej czy rozszerzoną rzeczywistość. Centrum Edukacji Medialnej odwiedziła Katarzyna Adamczyk (absolwentka dziennikarstwa i filologii angielskiej) z nadzieją, że kolejna wizyta w CEM odbędzie się już z grupą uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 zainteresowanych tematyką. W Centrum będą realizowane warsztaty dla grup zorganizowanych. Uczestnicy zajęć będą mogli zwiedzić również Radio Kielce: wejdą do newsroomu, studia emisyjnego, a także nagrają przygotowany przez siebie serwis informacyjny. Obecnie opracowywane są tematyczne edukacyjne ścieżki zwiedzania oraz scenariusze lekcji dla szkolnych grup uczniów z różnych poziomów nauczania.
Katarzyna Adamczyk