Program wychowawczo-profilaktyczny PSP nr 2 w Staszowie
Spis treści
1.Podstawy prawne - główne założenia, cele i zadania wynikające z nowej podstawy programowej 3
4.Główne założenia programu wychowawczo- profilaktycznego 7
5.Szczegółowe działania wychowawczo-profilaktyczne 10
5.1 Integracja i bezpieczeństwo 10
5.2 Wychowanie patriotyczne 12
5.5 Organizacja czasu wolnego 15
6. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły 22
Program wychowawczo-profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. I.J. Paderewskiego w Staszowie jest zgodny z aktualnymi przepisami prawa:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Art. 26 - program wychowawczo-profilaktyczny
- Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-5, 7 i 8, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
-
treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
-
treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
-
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla dorosłych.
Art. 84.
-
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
-
Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
-
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;
-
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2;
-
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
-
Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
-
W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo- profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.
-
W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach
i placówkach niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249).
-
Rozporządzenie MENiS z dnia 09.02.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10
z 2002., poz. 96).
-
Rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2017 r. poz. 703).
-
Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz.U. 2017 r. poz. 1591).
-
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.U. 2017 r.
nr 0 poz. 882).
-
Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (Dz.U. 2016 r. poz. 487).
-
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2016 r. poz. 1654).
-
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. 2017 r. poz. 957).
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. poz. 1390).
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dziennik Ustaw
Nr 209 poz. 1245).
-
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
-
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.
-
Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła „Bezpieczna + 2015-2018”.
-
Konwencja o Prawach Dziecka.
-
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
Podstawę do podejmowania działalności wychowawczo-profilaktycznej stanowi opracowana w roku szkolnym 2016/2017 diagnoza oparta na podstawie raportu z ewaluacji wewnętrznej i sprawozdania z nadzoru dyrektora szkoły.
Przy opracowaniu diagnozy wzięto pod uwagę czynniki chroniące, czynniki ryzyka oraz zachowania ryzykowne. Przez czynniki chroniące należy rozumieć indywidualne cechy
i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia lub wychowanka i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka. Przez czynniki ryzyka należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego.
Analiza problemów występujących w ubiegłym roku szkolnym wskazuje, iż
w bieżącym roku należy:
-
motywować uczniów do nauki i aktywnego udziału w zajęcia lekcyjnych
i zajęciach dodatkowych (zarówno wyrównujących braki, jak i rozwijających), -
prowadzić działania wychowawcze realizujące zadania związane z integracją
i bezpieczeństwem, promowaniem zdrowego stylu życia oraz kultury i tradycji regionu, jak również zagadnień związanych z ciekawą formą spędzania czasu wolnego, -
wzmocnić działania mające na celu wyeliminowanie problemu wagarów,
-
zwrócić większą uwagę na dyscyplinę i kulturę osobistą podczas zajęć dydaktycznych.
Realizacja programu odbywać się będzie poprzez:
-
zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia przedmiotowego,
-
zajęcia z wychowawcą,
-
pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
-
zajęcia w oddziale, grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, z udziałem całej społeczności szkolnej lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem,
-
inne zajęcia.
Zalecane formy prowadzenia działalności wychowawczo-profilaktycznej w szkole:
-
interaktywne wykłady,
-
pogadanki,
-
warsztaty,
-
treningi umiejętności,
-
projekty,
-
szkolenia,
-
spektakle teatralne,
-
kampanie społeczne,
-
happeningi,
-
lub inne formy uwzględniające wykorzystanie aktywnych metod pracy.
Instytucje pozaszkolne współpracujące przy realizacji programu:
-
jednostki samorządu terytorialnego,
-
poradnie psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradnie specjalistyczne,
-
placówki doskonalenia nauczycieli,
-
podmioty realizujące świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień,
-
wojewódzkie i powiatowe stacjami sanitarno-epidemiologicznymi,
-
policja, sąd rodzinny, w szczególności przy opracowaniu diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka,
-
miejscowe parafie,
-
Państwowa Straż Pożarna w Staszowie,
-
Staszowski Ośrodek Kultury,
-
Miejska Biblioteka Publiczna w Staszowie
-
Nadleśnictwo Staszów
-
Sylwetka absolwenta
Będziemy dążyć, aby uczeń naszej szkoły był samodzielny, ciekawy świata, poszukujący, odpowiedzialny, prawy, otwarty, tolerancyjny, ale i asertywny, świadomy własnej wartości i kochający ojczyznę.
Dzięki temu absolwent Publicznej Podstawowej Szkoły nr 2 im. I.J. Paderewskiego w Staszowie prawidłowo funkcjonuje w społeczeństwie, pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi, zna i stosuje w życiu normy etyczne oraz zasady zdrowego stylu życia. Jest dumny ze swego kraju. Traktuje naukę jako coś oczywistego, atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas, stara się je rozwijać. Wykorzystuje wiedzę
w praktyce.
Motto:
NIE TYLKO MÓZG DZIECKA CHODZI DO SZKOŁY, ALE ONO CAŁE.
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań
z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
-
fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
-
psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
-
społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
-
aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
-
4.1 Cele główne
-
Wszechstronny, harmonijny rozwój emocjonalny i społeczny ucznia.
-
Właściwe postawy wobec zdrowia fizycznego i psychicznego.
-
Zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowych reakcji na te zagrożenia.
-
Edukacja uczniów, rodziców i pracowników szkoły w zakresie uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy, e-papierosy, leki psychotropowe).
-
Przeciwdziałanie przemocy i agresji.
-
Współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
-
Kształtowania wśród uczniów postawy tolerancji i otwartości wobec odmienności przekonań, postaw i wartości.
-
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.
4.2 Cele szczegółowe
-
Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.
-
Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych
z najważniejszych wartości w życiu.
-
Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
-
Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami.
-
Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów.
-
Wychowanie do wartości.
-
Kształtowanie właściwych postaw.
-
Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
-
Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
-
Wykształcenie asertywnych postaw zachowań uczniów.
-
Wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.
-
Rozpoznawanie oznak stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim.
-
Kształtowanie i wzmacnianie postaw przeciwnych używaniu środków i substancji uzależniających przez uczniów i wychowanków, a także postaw przeciwnych podejmowaniu innych ryzykownych zachowań.
-
Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów
i wychowanków ryzykownych zachowań.
-
Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań, ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
-
Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
-
Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy
i mobilności zawodowej.
-
Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
-
Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
5.1 Integracja i bezpieczeństwo
Zadanie szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. Kształtowanie tolerancyjnych postaw wobec innych |
|
|
wychowawcy klas, pedagodzy, nauczyciele przedmiotów, opiekunowie: Szkolnego Koła „Caritas”, Klubu Europejskiego „Korab”, Szkolnego Klubu Wolontariusza |
wg planów pracy |
2.Kształtowanie właściwych postaw społecznych |
|
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
3.Negocjacyjne rozwiązywanie konfliktów |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagodzy |
cały rok |
4.Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i za innych |
|
|
wychowawcy klas,
dyrekcja szkoły
nauczyciele przedmiotów,
nauczyciele techniki
nauczyciele przedmiotów,
|
IX 2017 r.
IX 2017 r.
X 2017 r.
IX 2017 r.
wg planów pracy
cały rok
zgodnie |
5.Rozwój osobowości |
|
|
wychowawcy, pedagog, nauczyciele przedmiotów |
|
Zadania szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
1.Kształtowanie więzi |
|
|
wychowawcy, nauczyciele historii, plastyki, muzyki, wiedzy o społeczeństwie |
wg harmono-gramu uroczystości |
2. Kształtowanie szacunku do własnego państwa |
|
|
wychowawcy, nauczyciele historii, języka polskiego, wos-u |
cały rok |
3. Kształtowanie postawy proeuropejskiej |
|
|
nauczyciele języków obcych |
cały rok |
Zadanie szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1.Dbanie o higienę osobistą i higienę otoczenia |
|
|
wychowawcy
nauczyciele przedmiotów,
|
wrzesień 2017 r.
cały rok
marzec 2018 r. cały rok
wg planów pracy
|
2. Promowanie zdrowego stylu życia |
|
|
wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego, pielęgniarka |
wg planów pracy
|
3. Uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego |
|
|
wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
wg planów pracy zajęć lekcyjnych oraz poza-lekcyjnych i pozaszkol-nych |
4. Postępowanie zgodnie z zasadami profilaktyki |
|
|
wszyscy nauczyciele |
wg planów pracy
|
Zadanie szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. Poznanie kultury i tradycji własnego regionu, innych regionów Polski oraz krajów UE |
|
|
wychowawcy, nauczyciele w tym szczególnie plastyki, muzyki, historii, języków, |
wg planów pracy
|
2. Uczestnictwo w życiu kulturalnym |
|
|
wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego i inni |
wg planów pracy
|
Zadanie szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi… |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1.Rozwijanie zainteresowań turystyczno- krajoznawczych |
potrafi przebywać i współpracować w grupie |
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
wg planów pracy |
2. Wdrażanie do poszukiwania ciekawych form spędzania wolnego czasu poza szkołą |
|
|
wychowawcy, inni nauczyciele- organizatorzy zajęć pozaszkolnych |
wg planów pracy
|
|
Zadanie szczegółowe |
Uczeń zna, wie, potrafi… |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1.Udział w wyborach do Samorządu Uczniowskiego |
|
|
opiekunowie Samorządu Uczniowskiego, uczniowie |
wrzesień 2017 r., czerwiec 2018 r. |
2.Współucze-stniczenie w planowaniu pracy Samorządu Klasowego i Samorządu Uczniowskiego |
|
|
opiekunowie Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klas
|
wrzesień- paździer-nik 2017r. |
Zadania szczegółowe |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1.Diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kariery zawodowej |
|
doradca zawodowy, wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
na bieżąco |
2.Udostępnianie uczniom bazy informacyjnej dotyczącej przyszłej edukacji i pracy zawodowej |
|
pedagog, doradca zawodowy, wychowawcy klas, nauczyciele |
według potrzeb |
3.Przygotowanie uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej |
do szkół ponadgimnazjalnych,
|
doradca zawodowy,
wychowawcy, nauczyciel informatyki
|
wg potrzeb uczniów II semestr roku szkolnego 2017/2018 |
3.Badanie „losów absolwentów” (wybór szkół ponadgimnazjalnych) |
|
sekretarz szkoły, pedagog |
wrzesień- paździer-nik 2017r. |
Zadania szczegółowe |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
1. Profilaktyka dydaktyczno-wychowawcza |
|
wychowawcy klas pedagog szkolny
dyrektor wychowawcy pedagog szkolny nauczyciele przedmiotów wychowawcy świetlicy
dyrektor nauczyciele wychowawcy klas pedagog szkolny |
na bieżąco
wg potrzeb
wg potrzeb
wrzesień 2017r. na bieżąco
|
|
2. Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w drodze do szkoły
|
|
pracownicy obsługi szkoły
dyrektor nauczyciele pracownicy obsługi szkoły
dyrektorzy wychowawcy świetlicy wychowawcy klas pedagog szkolny wychowawcy klas |
cały rok
cały rok wg harmonogra-mu
cały rok wg harmonogra-mu według uzgodnień z policją wrzesień 2017r. |
|
3. Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny. Ugruntowanie wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców/ prawnych opiekunów/ nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia. |
|
wychowawcy klas we współpracy z pielęgniarką, nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego |
wg planów pracy |
|
4.Sport i turystyka jako formy wypoczynku czynnego |
|
wychowawcy
|
|
|
5.Uświadomienie negatywnego wpływu nikotyny na zdrowie |
|
pedagog, nauczyciel biologii
|
|
|
6.Uświadomienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z zażywania narkotyków i dopalaczy |
|
nauczyciel biologii
|
|
|
7.Uświadomienie uczniom zagrożeń zdrowotnych i szkód społecznych wynikających z picia alkoholu |
|
|
|
|
8.Zapobieganie przemocy i agresji wśród uczniów |
|
|
|
|
9.Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie
|
|
|
|
|
10.Zapobieganie wagarom i używaniu przez uczniów wulgaryzmów |
|
|
|
|
11. Przeciwdziałanie przemocy domowej. |
- jak reagować - jak szukać pomocy, - do kogo zwrócić się o pomoc, - jak szukać osób zaufanych?
|
|
|
|
12.„Eurosieroctwo” wśród uczniów szkoły |
|
|
|
|
Cel: określenie, czy program realizuje postawione mu zadania.
-
obserwacja uczniów pod katem postępów w zachowaniu i nauce,
-
ocena frekwencji na zajęciach organizowanych przez szkołę (dziennik zajęć),
-
wyniki ewaluacji programu przeprowadzonej wśród uczniów i ich rodziców (ankieta, wywiad, rozmowa),
-
ocena stopnia zintegrowania uczniów w szkole (obserwacja uczniów przez wychowawców),
-
sprawozdania pedagogów szkolnych, dyrektora szkoły, wychowawców, analiza wyników nauczania za rok szkolny 2017/2018.
Załącznik nr 1
Plan Pracy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego
w Staszowie i Kalendarz imprez Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Staszowie.
Załącznik nr 2
Klasowe programy wychowawczo-profilaktyczne przedstawione są w ujednoliconej formie w postaci tabeli i uwzględniają treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz harmonogram uroczystości szkolnych:
Plan wychowawcy klasy ……………………. na rok szkolny ……………………..
Lp. |
Zadania wychowawcze |
Metody realizacji |
Terminy |
Uwagi |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
Opracowanie:
Anna Dudajek
Beata Ptak
Małgorzata Rajca
Anna Walas
Program przyjęty uchwałą Nr 3/2017 Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Staszowie w dniu 28 września 2017 r.