Program wychowawczo-profilaktyczny PSP nr 2 w Staszowie

Program w PDF tu: >>

Spis treści

  1. Podstawy prawne - główne założenia, cele i zadania wynikające z nowej podstawy programowej

Program wychowawczo-profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. I.J. Paderewskiego w Staszowie jest zgodny z aktualnymi przepisami prawa:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Art. 26 - program wychowawczo-profilaktyczny

  • Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-5, 7 i 8, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
  • treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz

  • treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

  • Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla dorosłych.

Art. 84.

  • Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.

  • Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

  • uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;

  • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2;

  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

  • Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

  • W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo- profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.

  • W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach

    i placówkach niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów

    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249).

  • Rozporządzenie MENiS z dnia 09.02.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10

    z 2002., poz. 96).

  • Rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2017 r. poz. 703).

  • Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach

    i placówkach (Dz.U. 2017 r. poz. 1591).

  • Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.U. 2017 r.

    nr 0 poz. 882).

  • Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (Dz.U. 2016 r. poz. 487).

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2016 r. poz. 1654).

  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. 2017 r. poz. 957).

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. poz. 1390).

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dziennik Ustaw

    Nr 209 poz. 1245).

  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.

  • Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła „Bezpieczna + 2015-2018”.

  • Konwencja o Prawach Dziecka.

  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.

  1. Diagnoza

Podstawę do podejmowania działalności wychowawczo-profilaktycznej stanowi opracowana w roku szkolnym 2016/2017 diagnoza oparta na podstawie raportu z ewaluacji wewnętrznej i sprawozdania z nadzoru dyrektora szkoły.

Przy opracowaniu diagnozy wzięto pod uwagę czynniki chroniące, czynniki ryzyka oraz zachowania ryzykowne. Przez czynniki chroniące należy rozumieć indywidualne cechy
i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia lub wychowanka i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka. Przez czynniki ryzyka należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego.

Analiza problemów występujących w ubiegłym roku szkolnym wskazuje, iż
w bieżącym roku należy:

  • motywować uczniów do nauki i aktywnego udziału w zajęcia lekcyjnych
    i zajęciach dodatkowych (zarówno wyrównujących braki, jak i rozwijających),

  • prowadzić działania wychowawcze realizujące zadania związane z integracją
    i bezpieczeństwem, promowaniem zdrowego stylu życia oraz kultury i tradycji regionu, jak również zagadnień związanych z ciekawą formą spędzania czasu wolnego,

  • wzmocnić działania mające na celu wyeliminowanie problemu wagarów,

  • zwrócić większą uwagę na dyscyplinę i kulturę osobistą podczas zajęć dydaktycznych.

Realizacja programu odbywać się będzie poprzez:

  • zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia przedmiotowego,

  • zajęcia z wychowawcą,

  • pomoc psychologiczno-pedagogiczną,

  • zajęcia w oddziale, grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, z udziałem całej społeczności szkolnej lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem,

  • inne zajęcia.

Zalecane formy prowadzenia działalności wychowawczo-profilaktycznej w szkole:

  • interaktywne wykłady,

  • pogadanki,

  • warsztaty,

  • treningi umiejętności,

  • projekty,

  • szkolenia,

  • spektakle teatralne,

  • kampanie społeczne,

  • happeningi,

  • lub inne formy uwzględniające wykorzystanie aktywnych metod pracy.

Instytucje pozaszkolne współpracujące przy realizacji programu:

  • jednostki samorządu terytorialnego,

  • poradnie psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradnie specjalistyczne,

  • placówki doskonalenia nauczycieli,

  • podmioty realizujące świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień,

  • wojewódzkie i powiatowe stacjami sanitarno-epidemiologicznymi,

  • policja, sąd rodzinny, w szczególności przy opracowaniu diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka,

  • miejscowe parafie,

  • Państwowa Straż Pożarna w Staszowie,

  • Staszowski Ośrodek Kultury,

  • Miejska Biblioteka Publiczna w Staszowie

  • Nadleśnictwo Staszów

  • Sylwetka absolwenta

Będziemy dążyć, aby uczeń naszej szkoły był samodzielny, ciekawy świata, poszukujący, odpowiedzialny, prawy, otwarty, tolerancyjny, ale i asertywny, świadomy własnej wartości i kochający ojczyznę.

Dzięki temu absolwent Publicznej Podstawowej Szkoły nr 2 im. I.J. Paderewskiego w Staszowie prawidłowo funkcjonuje w społeczeństwie, pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi, zna i stosuje w życiu normy etyczne oraz zasady zdrowego stylu życia. Jest dumny ze swego kraju. Traktuje naukę jako coś oczywistego, atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas, stara się je rozwijać. Wykorzystuje wiedzę
w praktyce.

  1. Główne założenia programu wychowawczo- profilaktycznego

Motto:

NIE TYLKO MÓZG DZIECKA CHODZI DO SZKOŁY, ALE ONO CAŁE.

Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań
z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy

    i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;

  • psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;

  • społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;

  • aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

  • 4.1 Cele główne

  • Wszechstronny, harmonijny rozwój emocjonalny i społeczny ucznia.

  • Właściwe postawy wobec zdrowia fizycznego i psychicznego.

  • Zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowych reakcji na te zagrożenia.

  • Edukacja uczniów, rodziców i pracowników szkoły w zakresie uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy, e-papierosy, leki psychotropowe).

  • Przeciwdziałanie przemocy i agresji.

  • Współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

  • Kształtowania wśród uczniów postawy tolerancji i otwartości wobec odmienności przekonań, postaw i wartości.

  • Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.

4.2 Cele szczegółowe

  • Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.

  • Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych

    z najważniejszych wartości w życiu.

  • Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.

  • Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami.

  • Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów.

  • Wychowanie do wartości.

  • Kształtowanie właściwych postaw.

  • Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

  • Wykształcenie asertywnych postaw zachowań uczniów.

  • Wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.

  • Rozpoznawanie oznak stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim.

  • Kształtowanie i wzmacnianie postaw przeciwnych używaniu środków i substancji uzależniających przez uczniów i wychowanków, a także postaw przeciwnych podejmowaniu innych ryzykownych zachowań.

  • Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów

    i wychowanków ryzykownych zachowań.

  • Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań, ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.

  • Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

  • Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy

    i mobilności zawodowej.

  • Przygotowanie ucznia do roli pracownika.

  • Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

  1. Szczegółowe działania wychowawczo-profilaktyczne

5.1 Integracja i bezpieczeństwo

Zadanie szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1. Kształtowanie tolerancyjnych postaw wobec innych

  • rozumie prawo do odmienności kulturowej i religijnej,

  • nie wartościuje ludzi na lepszych i gorszych,

  • szanuje odmienne obyczaje,

  • dostrzega potrzeby własne i innych,

  • wykazuje postawy tolerancji wobec osób z niepełnospraw-nością (intelektualną, ruchową,
    z autyzmem
    i innych)

  • pogadanki na lekcjach wychowawczych,

  • organizowanie zajęć integracyjnych,

  • udział w akcji WOŚP, imprezach organizowanych
    z OREW (zawody sportowe, bale, przemarsze ulicami miasta),

  • organizowanie pomocy koleżeńskiej,

  • szkolny wolontariat,

  • przedstawienia edukacyjno- profilaktyczne,

  • programy „Tacy jesteśmy”, „Dziecko odrzucone”,

  • wspieranie rodziców (opiekunów) uczniów z niepeł-nosprawnością (wspomaganie
    w samorozwoju dziecka),

  • współpraca
    z OREW

wychowawcy klas, pedagodzy, nauczyciele przedmiotów, opiekunowie: Szkolnego Koła „Caritas”, Klubu Europejskiego „Korab”, Szkolnego Klubu Wolontariusza

wg planów pracy

2.Kształtowanie właściwych postaw społecznych

  • zna swoje prawa i obowiązki,

  • szanuje innych ludzi,

  • potrafi komunikować się z innymi,

  • zachowuje się kulturalnie i stosownie do okoliczności

  • ćwiczenia dramowe,

  • pogadanki

wszyscy nauczyciele

cały rok

3.Negocjacyjne rozwiązywanie konfliktów

  • argumentuje swoje zdanie i potrafi przyjąć argumenty strony przeciwnej,

  • dostrzega wartość pokojowego rozwiązywania problemów

  • ćwiczenia dramowe,

  • pogadanki

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów,

pedagodzy

cały rok

4.Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i za innych

  • zna i przestrzega zapisy statutu i szkolnych regulaminów,

  • bierze odpowiedzialność za swoje postępowanie,

  • wspiera słabszych,

  • udziela pierwszej pomocy,

  • zachowuje ostrożność w stosunku do obcych osób i nieznanych zwierząt,

  • zna podstawowe przepisy o ruchu drogowym

  • zapoznanie ze szkolnymi regulaminami,

  • zapoznanie z planem ewakuacji szkoły,

  • uczestnictwo w próbnym alarmie przeciwpożarowym,

  • zapoznanie z przepisami bhp na zajęciach szkolnych (regulaminy szkolnych pracowni),

  • pogadanki, dyskusje, filmy edukacyjne,

  • zapoznanie z przepisami ruchu drogowego,

  • organizowanie szkoleń i egzaminów na karty rowerowe,

  • udział w konkursach, quizach dotyczących bezpiecznego zachowania

wychowawcy klas,

dyrekcja szkoły

nauczyciele przedmiotów,

nauczyciele techniki

nauczyciele przedmiotów,

IX 2017 r.

IX 2017 r.

X 2017 r.

IX 2017 r.

wg planów pracy

cały rok

zgodnie
z regulami-nami konkursów

5.Rozwój osobowości

  • rozumie normy etyczne,

  • krytycznie ocenia negatywne wzorce i postawy

  • pogadanki i dyskusje na temat postaw życiowych opartych na szacunku do siebie, poczuciu własnej wartości i poczuciu bezpieczeństwa

wychowawcy, pedagog, nauczyciele przedmiotów

  1. Wychowanie patriotyczne

Zadania szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Termin

1.Kształtowanie więzi
z krajem ojczystym oraz świadomości obywatelskiej

  • rozpoznawać symbole państwowe
    (godło, hymn),

  • zaśpiewać pieśni patriotyczne,

  • świadomie uczestniczyć w uroczystościach z okazji świąt państwowych

  • zapoznanie z symbolami, zasadami, które są istotne dla funkcjonowania państwa,

  • organizowanie różnorodnych uroczystości z okazji świąt państwowych oraz ważnych dla kraju rocznic,

wychowawcy, nauczyciele historii, plastyki, muzyki, wiedzy o społeczeństwie

wg harmono-gramu uroczystości

2. Kształtowanie szacunku do własnego państwa

  • wzorować się na sylwetkach wielkich Polaków,

  • być dumny z własnego kraju

  • zapoznanie z życiorysem
    i osiągnięciami wybitnych Polaków.

wychowawcy, nauczyciele historii, języka polskiego, wos-u

cały rok

3. Kształtowanie postawy proeuropejskiej

  • posługiwać się
    w mowie i w piśmie językiem obcym,

  • konstruktywnie współpracować
    w grupie,

  • docenić przynależność naszego kraju do UE

  • uczestnictwo w programach europejskich typu Erasmus czy Comenius,

  • działalność Klubu Europejskiego „Korab”

nauczyciele języków obcych

cały rok

  1. Zdrowy styl życia

Zadanie szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1.Dbanie o higienę osobistą i higienę otoczenia

  • dba o czysty, schludny wygląd i higienę ciała, otoczenia i warsztatu pracy

  • przypomnienie zapisów statutu,

  • zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi w szkole,

  • określenie i egzekwowanie obowiązków dyżurnego,

  • udział w akcji „Sprzątanie świata”

  • uczestnictwo w programach profilaktycznych dotyczących higieny jamy ustnej,

  • pogadanki na zajęciach z wychowawcą

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów,

wrzesień 2017 r.

cały rok

marzec 2018 r.

cały rok

wg planów pracy

2. Promowanie zdrowego stylu życia

  • zna znaczenie wypoczynku czynnego dla zachowania sprawności fizycznej,

  • potrafi właściwie rozplanować naukę i wypoczynek,

  • zdrowo i regularnie się odżywia,

  • zna niekorzystny wpływ na zdrowie żywności typu „fast food”

  • pogadanki na temat zdrowego stylu życia,

  • zajęcia w ramach przyrody/ biologii: sporządzanie jadłospisów,

  • spotkania z pielęgniarką,

  • organizowanie i udział w zawodach sportowych,

  • udział w programie „Trzymaj formę”

  • udział w programach i projektach prozdrowotnych („Nie pal przy mnie proszę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Orbit – dziel się uśmiechem”, „Pij mleko”, „Warzywa i owoce w szkole”)

wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego, pielęgniarka

wg planów pracy

3. Uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego

  • potrafi wskazać przyczyny i skutki zanieczyszczeń,

  • dostrzega wpływ zanieczyszczeń na stan środowiska i zdrowotność organizmów żywych,

  • szanuje wszystkie elementy przyrody

  • pogadanki w ramach obowiązkowych zajęć,

  • wycieczki po okolicy w tym do miejskiej oczyszczalni ścieków, ZGOK w Rzędowie,

  • zajęcia w szkółce leśnej w Czernicy,

  • zwiedzanie ścieżki edukacyjnej w Golejowie,

  • uczestnictwo w konkursach wiedzy dot. środowiska

wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

wg planów pracy

zajęć lekcyjnych oraz poza-lekcyjnych i pozaszkol-nych

4. Postępowanie zgodnie z zasadami profilaktyki

  • zna zagrożenia związane z uzależnieniami, przejawami agresji oraz rozumie ich skutki,

  • unika zachowań zagrażających zdrowiu i życiu,

  • zgłasza dostrzeżone zagrożenia

  • pogadanki,

  • ćwiczenia dramowe,

  • spotkania z policjantem, pracownikami Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej, lekarzem, pracownikami PPPP w Staszowie

wszyscy nauczyciele

wg planów pracy

  1. Kultura i tradycja

Zadanie szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1. Poznanie kultury i tradycji własnego regionu, innych regionów Polski oraz krajów UE

  • uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

  • zna i odwiedza miejsca pamięci narodowej,

  • współtworzy tradycje szkolne

  • organizowanie uroczystości klasowych i szkolnych,

  • organizowanie rajdów i wycieczek,

  • opieka nad miejscami pamięci,

  • organizowanie konkursów wiedzy i artystycznych,

wychowawcy, nauczyciele w tym szczególnie plastyki, muzyki, historii, języków,

wg planów pracy

2. Uczestnictwo w życiu kulturalnym

  • korzysta z dostępnych dóbr kultury,

  • potrafi podjąć dyskusję, wyrazić własne poglądy, opinie,

  • identyfikuje się ze swoją miejscowością, regionem, krajem,

  • odczuwa dumę z dorobku kulturowego swego kraju

  • organizowanie wyjazdów do teatru, kina, muzeów,

  • organizowanie wycieczek, rajdów,

  • organizowanie warsztatowych zajęć pozalekcyjnych,

  • redagowanie artykułów do prasy lokalnej i na stronę internetową szkoły

wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego i inni

wg planów pracy

  1. Organizacja czasu wolnego

Zadanie szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi…

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1.Rozwijanie zainteresowań turystyczno- krajoznawczych

  • uczestniczy w rajdach, wycieczkach,

  • rozwija posiadaną wiedzę, pożytecznie spędza czas,

  • poznaje walory turystyczno- krajoznawcze Polski,

potrafi przebywać i współpracować w grupie

  • organizowanie rajdów, wycieczek,

  • wspólne planowanie, opracowywanie tras i programów

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów

wg planów pracy

2. Wdrażanie do poszukiwania ciekawych form spędzania wolnego czasu poza szkołą

  • wartościuje różne formy spędzania wolnego czasu,

  • poszerza swoje zainteresowani

  • uczy się przebywania w grupie i współpracy

  • organizowanie zielonych i białych szkół,

  • włączanie uczniów w organizację przebiegu pobytu poza szkołą

wychowawcy, inni nauczyciele- organizatorzy zajęć pozaszkolnych

wg planów pracy

  1. Samorządność

Zadanie szczegółowe

Uczeń zna, wie, potrafi…

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1.Udział w wyborach do Samorządu Uczniowskiego

  • zna procedurę wyborów,

  • czynnie uczestniczy w wyborach,

  • głosuje i bierze odpowiedzialność za swoją decyzję,

  • uczy się demokracji

  • zapoznanie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego,

  • zapoznanie uczniów z ordynacją wyborczą,

  • wspólne przygotowanie kart wyborczych,

  • podsumowanie wyników wyborów i ich ocena

opiekunowie Samorządu Uczniowskiego,

uczniowie

wrzesień 2017 r.,

czerwiec 2018 r.

2.Współucze-stniczenie w planowaniu pracy Samorządu Klasowego i Samorządu Uczniowskiego

  • zgłasza własne propozycje,

  • argumentuje własne zdanie,

  • deklaruje pomoc w realizacji,

  • dostrzega swój wpływ na sprawy szkoły

  • zaproszenie wszystkich uczniów do składania propozycji planu pracy(następnie ustalenie najważniejszych i realnych zadań np. w drodze rankingu)

opiekunowie Samorządu Uczniowskiego,

wychowawcy klas

wrzesień- paździer-nik 2017r.

  1. Doradztwo zawodowe

Zadania szczegółowe

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1.Diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kariery zawodowej

  • zajęcia z doradcą zawodowym dla uczniów klas VII szkoły podstawowej (10 godzin w roku szkolnym) oraz II i III gimnazjum

doradca zawodowy,

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów

na bieżąco

2.Udostępnianie uczniom bazy informacyjnej dotyczącej przyszłej edukacji i pracy zawodowej

  • zapoznanie z ofertą edukacyjną szkół ponadpodstawowych

pedagog,

doradca zawodowy,

wychowawcy klas, nauczyciele

według potrzeb

3.Przygotowanie uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej

  • zajęcia warsztatowe w Młodzieżowym Centrum Kariery w Staszowie,

  • omówienie dokumentacji i kryteriów (logowanie internetowe) przyjęć uczniów klas trzecich

do szkół ponadgimnazjalnych,

  • informowanie o organizowanych „Otwartych Dniach Szkół Ponadgimnazjalnych”

doradca zawodowy,

wychowawcy,

nauczyciel informatyki

wg potrzeb uczniów

II semestr roku szkolnego 2017/2018

3.Badanie „losów absolwentów” (wybór szkół ponadgimnazjalnych)

  • kontakt ze szkołami ponadgimnazjalnymi,

  • dane z logowania

sekretarz szkoły,

pedagog

wrzesień- paździer-nik 2017r.

  1. Profilaktyka

Zadania szczegółowe

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

Uwagi

1. Profilaktyka dydaktyczno-wychowawcza

  • diagnozowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej uczniów,

  • zorganizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz bieżącej w nauce,

  • wspieranie uczniów podczas odrabiania lekcji na świetlicy szkolnej,

  • przygotowanie oferty zajęć pozalekcyjnych,

  • informowanie rodziców o formach
    i rodzajach pomocy oferowanej przez szkołę i instytucje ją wspierające

wychowawcy klas

pedagog szkolny

dyrektor

wychowawcy

pedagog szkolny

nauczyciele przedmiotów

wychowawcy świetlicy

dyrektor

nauczyciele

wychowawcy klas

pedagog szkolny

na bieżąco

wg potrzeb

wg potrzeb

wrzesień 2017r.

na bieżąco

2. Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w drodze do szkoły

  • kontrola osób wchodzących na teren szkoły, wpisywanie się do księgi wejść i wyjść, kierowanie w celu załatwienia sprawy,

  • dyżury nauczycieli w czasie przerw międzylekcyjnych oraz kontrola zachowań uczniów w toaletach,

  • nadzorowanie uczniów podczas odjazdów do domu,

  • spotkania z policją,

  • zapoznanie z regulaminami pracowni, wycieczek, zachowania w szkole i poza nią, dowozów

pracownicy obsługi szkoły

dyrektor

nauczyciele

pracownicy obsługi szkoły

dyrektorzy

wychowawcy świetlicy

wychowawcy klas

pedagog szkolny

wychowawcy klas

cały rok

cały rok

wg harmonogra-mu

cały rok wg harmonogra-mu

według uzgodnień z policją

wrzesień 2017r.

3. Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny.

Ugruntowanie wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców/ prawnych opiekunów/ nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

  • rozmowy o zdrowiu na podstawie filmów edukacyjnych,

  • przybliżenie rodzicom zagadnień dotyczących wad postawy i metod ich korygowania,

  • zwracanie uwagi na prawidłowe siedzenie uczniów podczas zajęć,

  • analizowanie czynników chorobotwórczych wywołujących choroby zakaźne,

  • poznanie chorób układu krążenia, nowotworowych itp. oraz wskazanie zasad profilaktyki.

wychowawcy klas we współpracy z pielęgniarką, nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego

wg planów pracy

4.Sport i turystyka jako formy wypoczynku czynnego

  • wdrażanie do poznawania regionu i kraju,

  • poznawanie własnego regionu pod względem historycznym, geograficznym, przyrodniczym i etnograficznym w trakcie wycieczek dydaktycznych i poznawczych.

  • wychowawcy klas

  • nauczyciele,

wychowawcy

  • według planów pracy

5.Uświadomienie negatywnego wpływu nikotyny na zdrowie

  • pogadanki na temat szkodliwości palenia papierosów, w tym e-papierosów,

  • kampania szkolna

  • wychowawcy,

pedagog, nauczyciel biologii

  • nauczyciele plastyki, poloniści, pedagog

  • pierwszy semestr

  • cały rok

6.Uświadomienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z zażywania narkotyków i dopalaczy

  • lekcje wychowawcze na temat szkodliwości narkotyków, dopalaczy oraz zagrożenia zarażenia się wirusem HIV,

  • zamieszczenie informacji o instytucjach i ośrodkach udzielających pomocy i wsparcia w walce z nałogiem w szkole i na stronie internetowej

  • wychowawcy we współpracy z pedagogiem,

nauczyciel biologii

  • pedagodzy

  • według planu pracy

7.Uświadomienie uczniom zagrożeń zdrowotnych i szkód społecznych wynikających z picia alkoholu

  • pogadanki na lekcjach wychowawczych i lekcjach biologii na temat skutków indywidualnych i społecznych nadużywania alkoholu

  • wychowawca we współpracy z pedagogiem, nauczyciel biologii

  • według planu pracy

8.Zapobieganie przemocy i agresji wśród uczniów

  • edukacja na temat odpowiedzialności karnej nieletnich,

  • zaznajomienie uczniów z Konwencją Praw Dziecka,

  • współpraca z policją, sądem, kuratorami sadowymi

  • pedagog we współpracy z policją,

  • wychowawcy,

  • wychowawcy, pedagodzy

  • według planu pracy

  • jw.

  • według potrzeb

9.Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie
z mediów społecznościowych

  • prowadzenie lekcji na temat cyberprzemocy,

  • pokaz filmów, np. „Cyberszantaż”,

  • pogadanki na lekcjach wychowawczych
    i podczas spotkań
    z rodzicami,

  • Dzień Bezpiecznego Internetu w szkole,

  • realizacja programów „1,2,3… Sieciaki”, „3,2,1 Start Internet”, „Przyjaciele Zippiego”,

  • warsztaty dla uczniów organizowane przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną

  • wychowawcy, pedagodzy, informatycy

  • wg planów pracy

10.Zapobieganie wagarom i używaniu przez uczniów wulgaryzmów

  • przeprowadzanie rozmów z uczniami i rodzicami na temat wagarów,

  • informowanie rodziców o nieusprawiedliwionych nieobecnościach ucznia,

  • przeprowadzanie pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat „savoir-vivre”,

  • przypomnienie uczniom zasad szkolnego regulaminu oceniania zachowania regulaminu

  • wychowawcy, pedagog,

  • wychowawcy, pedagog,

  • jw.

  • wychowawcy

  • na bieżąco

  • wg planów pracy

  • wrzesień 2017r.

11. Przeciwdziałanie przemocy domowej.
Jak rozpoznać dziecko krzywdzone?

  • pogadanki na temat:

- jak reagować
w przypadku przemocy domowej,

- jak szukać pomocy,

- do kogo zwrócić się o pomoc,

- jak szukać osób zaufanych?

  • obserwacja dziecka podczas zajęć organizowanych przez szkołę, wczesne wykrywanie przemocy na podstawie objawów u dziecka, rozmowa z dzieckiem, wszczęcie procedury Niebieskiej Karty

  • realizacja programów” np. „Chrońmy dzieci”
    – Fundacji „Dzieci Niczyje”, „Daj Siłę Dziecku”

  • wychowawcy, pedagodzy szkoły, pozostali nauczyciele szkoły

  • cały rok

12.„Eurosieroctwo” wśród uczniów szkoły

  • monitorowanie sytuacji rodzinnej dzieci pozostających pod opieką innych osób, podczas wyjazdów ich rodziców do pracy zagranicę,

  • egzekwowanie pełnomocnictwa ds. funkcji opiekuńczo – wychowawczej podczas nieobecności rodziców

  • wychowawcy, pedagodzy szkoły

  • cały rok

  1. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

Cel: określenie, czy program realizuje postawione mu zadania.

Formy ewaluacji:

  • obserwacja uczniów pod katem postępów w zachowaniu i nauce,

  • ocena frekwencji na zajęciach organizowanych przez szkołę (dziennik zajęć),

  • wyniki ewaluacji programu przeprowadzonej wśród uczniów i ich rodziców (ankieta, wywiad, rozmowa),

  • ocena stopnia zintegrowania uczniów w szkole (obserwacja uczniów przez wychowawców),

  • sprawozdania pedagogów szkolnych, dyrektora szkoły, wychowawców, analiza wyników nauczania za rok szkolny 2017/2018.

Załącznik nr 1

Plan Pracy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego
w Staszowie i Kalendarz imprez Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Staszowie.

Załącznik nr 2

Klasowe programy wychowawczo-profilaktyczne przedstawione są w ujednoliconej formie w postaci tabeli i uwzględniają treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz harmonogram uroczystości szkolnych:

Plan wychowawcy klasy ……………………. na rok szkolny ……………………..

Lp.

Zadania wychowawcze

Metody

realizacji

Terminy

Uwagi

1.

2.

Opracowanie:

Anna Dudajek

Beata Ptak

Małgorzata Rajca

Anna Walas

Program przyjęty uchwałą Nr 3/2017 Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Staszowie w dniu 28 września 2017 r.

Program w PDF tu: >>

15-10-2017, Marek Poniewierka
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.