Sprawozdanie z Regionalnej Konferencji Warsztatowej eTwinning i Centrum Innowacji Erasmus+ INNHUB Kraków „Kompetencje 4.0 w szkole”
Nauczycielka Anna Walas wzięła udział w Regionalnej Konferencji Warsztatowa eTwinning pt. „Kompetencje 4.0 w szkole”, która odbyła się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie w dniu 2 czerwca br. Celem konferencji było zgłębienie tematu nowoczesnych kompetencji potrzebnych w erze cyfrowej oraz ich zastosowania w edukacji. Uczestniczyli w niej nauczyciele, dyrektorzy szkół, pracownicy edukacyjni oraz inne osoby zainteresowane tematyką rozwoju kompetencji cyfrowych w edukacji.
W pierwszej sesji otwierającej odbył się wykład inauguracyjny na temat znaczenia kompetencji 4.0 w dzisiejszym społeczeństwie cyfrowym. Prelegent Bartosz Stawiarz przedstawił najnowsze trendy w edukacji, które koncentrują się na rozwijaniu umiejętności takich jak: kreatywność, rozwiązywanie problemów, umiejętność pracy zespołowej i myślenie krytyczne.
Podczas sesji panelowej eksperci z różnych dziedzin omawiali wyzwania i możliwości związane z wdrażaniem kompetencji 4.0 w szkole. W tej części głos zabrali: dr hab. Stanisław Mazur, prof. UEK (rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie), dr Marta Materska-Samek (dyrektorka ds. Edukacji we Wspólnocie Wiedzy i Innowacji: EIT Culture&Creativity, adiunkt Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, autorka innowacyjnych projektów wprowadzających narzędzia ICT w obszarze edukacji i przemysłów kultury, koordynator projektów Erasmus+), prof. dr hab. inż. Tadeusz Uhl (dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych Akademii Górniczo-Hutniczej, profesor zwyczajny AGH, kierownik Katedry Robotyki i Mechatroniki koordynator Uniwersytetu Kosmicznego ze strony Akademii Górniczo-Hutniczej), Renata Pomykalska (nauczyciel języka angielskiego w Gminnym Centrum Edukacji w Wawrzeńczycach i w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Dobranowicach, koordynator projektów Erasmus+) oraz Bartosz Stawiarz (dyrektor Biura ds. współpracy z regionami oraz Biura ds. Erasmus+ Sport Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności). Paneliści podzielili się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat wpływu technologii na edukację oraz jak skutecznie wykorzystać narzędzia cyfrowe do rozwijania kompetencji uczniów.
Konferencja była podzielona na kilka równoczesnych warsztatów, w których uczestnicy mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat konkretnej dziedziny kompetencji 4.0. Każdy warsztat był prowadzony przez doświadczonych praktyków, którzy dzielili się swoimi wskazówkami i przykładami najlepszych praktyk.
Regionalna Konferencja Warsztatowa eTwinning – „Kompetencje 4.0 w szkole” była wartościowym wydarzeniem, które pozwoliło nauczycielom i innym pracownikom edukacji zdobyć nowe umiejętności i wiedzę z zakresu kompetencji 4.0. Konferencja dostarczyła inspiracji i konkretnych narzędzi, które mogą być wykorzystane w codziennej pracy z uczniami. Wszyscy uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i najlepszymi praktykami, co zapewne przyczyni się do wzrostu profesjonalizmu w dziedzinie edukacji cyfrowej. Konferencja eTwinning stanowiła istotny krok w kierunku dalszego rozwijania kompetencji 4.0 w szkołach i przygotowania uczniów do wyzwań przyszłości.
Anna Walas